
CASE NO. VOL. NO. PAGE

Southam Inc., as publisher of the Daily News D. Wayne Butler & Lee Keating
and Parker Barss Donham

- and -
(Appellants) (Respondents)

CAC 182778 Halifax, N.S. SAUNDERS, J.A.
(Orally)

[Citation: Southam Inc. v. Butler,  2002 NSCA 149]

APPEAL HEARD: November 26, 2002

JUDGMENT DELIVERED: November 26, 2002

SUBJECT: Defamation.  Consent.  Application to strike a claim.  CPR’s
21.03 and 25.

SUMMARY: The appellants, a journalist and a newspaper, appealed from the
chambers judge’s decision where he dismissed their application to
strike the respondents’ defamation claim as not disclosing a cause
of action.  The appellants argued that because the two respondents,
both youth workers at the Shelburne School for Boys, had
consented to appearing on the television program The Fifth Estate,
they were precluded from recovering damages for defamation.

HELD: Appeal dismissed.  The respondents’ consent to appearing on that
nationally broadcast television program did not amount to a license
or consent to the appellants to publish whatever they chose.  Costs
of $1,500.00, payable to the respondents forthwith.

This information sheet does not form part of the court’s decision.  Quotes must be from the
judgment, not this cover sheet.  The full court judgment consists of  3  pages.


